You are currently viewing Jak przygotować samochód do chiptuningu?

Jak przygotować samochód do chiptuningu?

To pytanie zadaje sobie wiele osób, które chcą  aby przyrost mocy był bezpieczny dla ich samochodu.  Niestety w wielu przypadkach nawet jazda na seryjnym oprogramowaniu powoduje powstanie usterek, które przy normalnej i spokojnej jeździe nie dają o sobie znać.

Można się domyślić że zwiększając osiągi naszej jednostki napędowej usterki mogą się nasilić i doprowadzić do uszkodzenia komponentów silnika.  Można by powiedzieć, że dzisiejsze jednostki napędowe są naszpikowane niezliczoną ilością czujników i elementów wykonawczych monitorujących na bieżąco wszystkie istotne parametry pętli zasilania powietrza i pętli zasilania paliwa aby utrzymać proces spalania w określonych przez producentów granicach. 

Jak widać, żaden z omawianych aspektów nie jest nadmiernie trudny lub czasochłonny do sprawdzenia, ale jeśli zostanie wykonany prawidłowo, może zaoszczędzić Tobie, jako właścicielowi pojazdu, dużo czasu i pieniędzy. Jeśli jesteś właścicielem warsztatu tuningowego, możesz uniknąć niezręcznej rozmowy między Tobą a twoimi klientami przed koniecznością naliczania dodatkowych opłat za zmarnowany czas z powodu „niesprawnego” samochodu.

Paliwo

Unikaj tankowania paliwa na małych stacjach benzynowych, gdyż bardzo często zdarza się, że oprócz zbyt słabej jakości paliwa ( liczy cetanowej i oktanowej ) w zbiorniku mogą znaleźć się inne zanieczyszczenia, które będą powodowały ograniczenia w generowaniu mocy. Warto nadmienić, że to właśnie paliwo jest nośnikiem energii i jego jakość będzie wprost oddziaływać na cały proces spalania mieszanki i pętli regulacyjnych.

Olej silnikowy

Olej silnikowy jest nie tylko odpowiedzialny za układ smarowania silnika lecz również turbosprężarki. Biorąc pod uwagę zwiększenie mocy powinniśmy stosować olej najlepszych producentów i stosować interwały wymiany maksymalnie co 10 tyś km. Olej oprócz wspomnianej funkcji zawiera w sobie substancje czyszczące, które zapobiegają powstawaniu nagaru wewnątrz silnika i kanałach smarujących.

Unikaj również wycieczki do warsztatu z pustym zbiornikiem paliwa. Niektóre procedury serwisowe wymagają aby w zbiorniku było co najmniej ¼ paliwa. Oczywistym jest, że w trakcie testów na hamowni silnik po prostu potrzebuje tego nośnika energii aby sprawnie przeprowadzić testy. Czasami wykonuje się kilkanaście lub kilkadziesiąt testów osiągów silnika co można przełożyć na trasę ponad 100 km. Więc jeżeli przyjedziesz do warsztatu z pustym zbiornikiem nie zdziw się, jak tuner każe Tobie w pierw zatankować samochód.

Konkluzja

Jak widać, żaden z omawianych aspektów nie jest nadmiernie trudny lub czasochłonny do sprawdzenia, ale jeśli zostanie wykonany prawidłowo, może zaoszczędzić Tobie, jako właścicielowi pojazdu, dużo czasu i pieniędzy. Jeśli jesteś właścicielem warsztatu tuningowego, możesz uniknąć niezręcznej rozmowy między Tobą a twoimi klientami przed koniecznością naliczania dodatkowych opłat za zmarnowany czas z powodu „niesprawnego” samochodu.

Dodaj komentarz