You are currently viewing Ecotuning to ekonomia + ekologia?

Ecotuning to ekonomia + ekologia?

Ecotunig – ta nazwa potocznie używana ma się kojarzyć z ekonomią, czyli oszczędnościami na jednostkowym zużyciu paliwa. Sprawdźmy zatem jak wiele Eco tuning ma wspólnego z ekologią. 

Dla współcześnie produkowanych samochodów normy emisji spalin są coraz bardziej rygorystyczne a możliwości ich osiągnięcia stoją pod wielkim znakiem zapytania dla jednostek o większych przebiegach. Silniki spalinowe, czy to „benzyniaki, czy diesle” mają tę negatywną przypadłość, że generują substancje toksyczne do atmosfery. Ilość i rodzaj emitowanych substancji toksycznych zależy od warunków spalania mieszanki wewnątrz cylindra takich jak: Skład AFR ( Air Fuel Ratio), kąt wyprzedzenia zapłonu, temperatura silnika, otwarcie recyrkulacji spalin i paru innych dodatków. Oczywiście pomiędzy cylindrami a tłumikiem końcowym są one zatrzymywane lub przetwarzane za pomocą różnych filtrów czy katalizatorów, a do atmosfery trafiła ich minimalna ilość dopuszczalna przez normy emisji spalin.

W trakcie spalanie mieszanki w silnikach powstają między innymi następujące substancje toksyczne: dwutlenek węgla CO2, tlenki azotu NOx, węglowodór HC, tlenek węgla CO, cząstki stałe PM. Cała zabawa z ekologią  polega na tym, aby trafiło ich do środowiska jak na mniej, a na pewno mniej  a niżeli stanowią to normy emisji. W jaki sposób zatem można doprowadzić do zmniejszenia spalania poprzez EKOtuning? Są na to dwie odpowiedzi.

Po pierwsze – Ekotuning będzie ekonomiczny i ekologiczny. Czyli w tym wypadku mówimy o podniesieniu mocy silnika o daną wartość, co przeniesie się na wykorzystanie mocy w krótszym czasie i mniejszej liczbie obrotów silnika na minutę. Szczegółowe obliczenia dla tego typu oszczędności zostały opisane w poprzednim materiale. 

Po drugie – Ekotuning nie będzie ekologiczny tylko ekonomiczny gdy zaczniemy ingerować w procesy nastawcze lub mechaniczne w oprzyrządowaniu silnika. Jak dobrze wiemy, to właśnie ekologia jest podstawą ograniczenia maksymalnej mocy i momentu obrotowego silników spalinowych, co oznacza, że ich omijanie może spowodować nie tylko podniesienie mocy silnika ale również zmniejszenie zużycia paliwa. Ten typ pseudo Ekotuningo po pierwsze jest nielegalny a po drugie oczywiście negatywnie wpływa na nasze zdrowie. 

Zatem Ekotuning może być ekonomiczny i ekologiczny tylko w przypadku zwiększenia o pewien procent zapasu mocy i momentu obrotowego silnika. W przypadku omijania ekologii dla oszczędności nie mówimy o Ekotuningu a jedynie o narażaniu siebie nie tylko na negatywne odziaływanie substancji toksycznych ale również na możliwe problemy z prawem w przypadku kontroli przez organy nie tylko w kraju ale również i za granicą. 

Dodaj komentarz